top of page

Vill ni vara med och påverka innehållet i 4:e teaterns kommande föreställning?

4:e teatern gör modig, aktuell och kommunikativ scenkonst ur ett barn- och ungdomsperspektiv. Vi arbetar med ett undersökande och processinriktat arbetssätt i vår verksamhet. För barn och unga producerar vi scenkonst som baseras på intervjuer, workshops och samtal där mötet med den presumtiva målpubliken står i fokus.

 

Genom möten med barn och unga inspireras vi av deras tankar, reflektioner och åsikter i framställningen av våra föreställningar. För oss på 4:e teatern är det nämligen centralt att teater som är producerad av oss inte är vuxnas tankar om hur det är att vara barn utan snarare barns tankar om hur det är att vara människa.

 

Barn- och ungdomsperspektiv är för oss respekt, empati och allvar. Därför känns det viktigt att scenkonst producerad av oss känns relaterbar för barnen. 

​

Genom att arbeta tillsammans med eleverna kan vi på ett rättvist och relaterbart sätt inkorporera det vi tillsammans reflekterat kring och diskuterat under framtagandet av föreställningen och ge fler barn runtom i Sverige möjlighet att känna att deras känslor, tankar och upplevelser valideras, att deras kreativitet och skaparglädje tas på allvar.  

Genomförande: 

Tillsammans med er träffas vi vid tre fysiska tillfällen och ett digitalt för att mötas och reflektera över processen, elevernas uppfattning av arbetet med pjäsen samt förståelse och upplevelse av föreställningens innehåll.

 

  • Det första fysiska mötet sker i samband med redovisning av den första manusskissen. Ett tillfälle där ni tillsammans med elever från andra klasser möts och gemensamt startar upp projektet. Eleverna får komma till teatern och delta under manusredovisningen och därefter diskuterar vi idéen med föreställningen, elevernas tankar och reflektioner utifrån vad de sett på scenen samt kring ämnet som stort. Skådespelarna och regissören arbetar efter samtalet med det kreativa arbetet där elevernas tankar, reflektioner och idéer svetsas in i föreställningens utformning och innehåll.
     

  •  Det digitala mötet sker mellan de fysiska mötena varvid 4:e teatern skickar ut en film från repetitionerna tillsammans med lärarmaterial kopplat till både läroplanen och föreställningsprocessen. Ni får då möjlighet att i klassrummet diskutera både ämnet och föreställningen. Feedbacken från eleverna skickas sedan tillbaka till oss så att vi kan fortsätta vårt arbete med föreställningen utifrån eleverna synpunkter och åsikter. 
     

  • Det andra fysiska mötet är er egen tid med oss. Ni får se hela föreställningen utifrån var den befinner sig i processen, därefter följer samtal med eleverna där de får möjlighet att reflektera, visa upp idéer och ställa frågor kring föreställningens ämne och utformning. 
     

  • Det sista fysiska mötet får ni se ett genrep och då samlas vi med de andra klasserna igen och ser hela den färdiga föreställningen tillsammans. Efter föreställningen avslutar vi projektet med en reflektion av föreställningen som helhet och alla elever får ett minne att ta med sig hem! 
     

bottom of page